Viikon loppuun mennessä lakitoimiston lähettämät paperit eivät olleet saapuneet (torstai oli helatorstai ja perjantaina Kaj oli vapaalla), joten haastattelu aikaa pääsimme varaamaan vasta maanantaina 9.5. Ajan varaaminen ei ollutkaan sitten ihan yksinkertaista. Aluksi piti kirjautua suurlähetystön sivuille, jonka jälkeen pääsi jälleen vastaamaan muutamaan kysymykseen. Tämän jälkeen sivuille piti linkittää DS 160 lomakkeiden vahvistuskoodit, josta seuraava vaihe oli haastattelun maksaminen. Maksun pystyi suorittamaan neljällä eri tavalla: pankkikortilla, verkkopankkimausulla, verkkopankkisiirtopalvelulla tai sitten käteisellä pankissa. Koska pankki oli kiinni kun maksua teimme, maksoimme haastattelun verkkopankkimaksulla. Maksun jälkeen jouduimme odottamaan seuraavaan aamuun ennen kuin pääsimme jatkamaan prosessia, koska suurlähetystön piti ensin saada vahvistus maksusta ja sitten lähettää meille kuitti maksusta. Kun saimme kuitin, kirjauduimme jälleen sivuille ja aloitimme ajanvarauksen. Järkytykseksi ensimmäinen vapaa aika oli vasta 20.6. ja koska ohjeen mukaan meidän piti varata kaksi aikaa ensimmäinen päivä jolloin tämä onnistui oli 23.6. Alotimme varaamalla ensimmäisen ajan kyseisenä päivänä ja kun yritimme varata toista aikaa, huomasimme ettei se onnistunut. Ei auttanut muu kuin soittaa meille annettuun asiakaspalvelunumeroon.
Tämäkin oli sitten mielenkiintoinen tapahtuma. Soitimme numeroon ja siellä oli perinteinen palveluvalikko: Paina yksi jos haluat palvelua englanniksi, paina kaksi jos haluat palvelua suomeksi jne. Muutaman valikon jälkeen etenimme oikealle tasolle, jossa oli tietoa ajanvarauksista. Aluksi äänite kertoi aukioloajoista, jonka jälkeen se luetteli toisen puhelinnumeron, johon piti soittaa, jos halusi apua ajanvarauksen kanssa. Eihän meillä ollut paperia ja kynää, joten nopeasti sellaiset jostain jotta saataisiin numerot talteen kun äänite toistaa numerot. Valitettavasti äänite ei toistanut numeroita vaan kiitti kohteliaasti soitosta ja sulki puhelun. Joten ei muuta kuin soittamaan uudestaan numeroon ja käymään valikot uudestaan läpi ja kirjaamaan numeron ylös. Ei muuta kuin soittamaan seuraavaan numeroon, jossa meitä odotti uusi palveluvalikko. Muutaman tason jälkeen pääsimme valintoihin: paina 1 jos haluat apua ajanvarauksen kanssa, paina 2 jos haluat apua viisumeiden kanssa. Mehän valtisimme ykkösen, jonka jälkeen äänite kertoi meille, että pitää mennä suurlähetystön nettisivuille ja siellä voi tehdä ajanvarauksen. Tässä vaiheessa alkoi jo hieman kiroiluttaa. Ei muuta kuin soittamaan uudestaan numeroon ja valitsemaan seuraavalla keikalla numero kaksi. Aluksi kuulosti siltä, että tässäkin valinnassa oli pelkkä äänite antamassa ohjeita, mutta onneksi äänitteen lopuksi tuli paina 5 jos haluat keskustella asiakaspalvelijan kanssa. Saimme kun saimmekin ihmisen langan päähän sekä vahvistettua, että tarvitsemme vain yhden ajan haastattelua varten. Tämä kun ratkesi, ei muuta kuin nopeasti takaisin lähetystön sivuille ja muuttamaan haastattelun ajankohdaksi 20.6. kello 10:00. Koko tähän säätämiseen meni reilut kaksi päivää kun yritimme tehdä varausta työn, arjen sekä harrastusten ohella. Haastattelun sähköpostivahvistuksen saimme keskiviikkona iltapäivästä ja muuten päivä meni kerätessä haastattelua varten tarvittavia papereita ja ottamalla niistä kopioita.
Haastattelu ajankohdasta johtuen meidän lähtö siirtyy nyt reilulla kahdella viikolla eteenpäin. Tällä hetkellä arvioitu lähtöpäivä on 29.6. Haastattelun jälkeen viisumit pitäisi olla valmiina 48h sisällä ja toivottavasi voimme noutaa ne suoraan lähetystöstä, jotta ei tarvitsisi odottaa vielä niiden toimitusta postiin. Onneksi on ollut myöskin hyviä uutisia. Tiistaina meillä kävi muuttofirman edustaja arvioimassa paketointitarvikkeiden määrän ja konttiin menevät kuutiot. Paketointi materiaalit toimitettiin meille torstaina ja nyt pääsemme aloittamaan irtaimiston paketoinnin. Muuttokontin pitäisi lähteä matkaan viikolla 22.
Viimeiset pari kuukautta ovat olleet henkisesti hieman raskaita johtuen tästä jatkuvasta epätietoisuudesta. Omat osuutemme olemme tehneet niin nopeasti kuin mahdollista ja suurin osa ajasta on mennyt odottaessa tietoa siitä miten prosessi etenee ja koska saamme hyväksynnän. Lopuksi vielä tämä lähdön siirtyminen kahdella viikolla eteenpäin, jolle me emme voi mitään ja lähtökään ei ole vielä varma, koska voi olla mahdollista, että suurlähetystö haluaa jotain lisäselvityksiä. Pidetään sormet ristissä, että kaikki menee hyvin.
Pakkausmateriaali kasa / Packaging material stack
Hakemukseen liittyvät dokumentit (Osa puuttuu) / Document package related to the Visa application (Part of the documents missing)
Paperilappu johon teimme puhelun aikana muistiinpanoja / The paper we found during our phone call to make notes.
On our last update we were telling that we had received that approval from USCIS and we were instructed to contact the Embassy to organize the interview. According to our original understanding we were supposed to wait for the approval of Anne's application and the kids. Fortunately Kaj verified this and this was not the case. As Kaj is a L1 applicant and Anne and the kids are L2, the overall process follows Kaj application. Lets return back to the last few weeks. We received confirmation that our application was approved on 04/27 and the law firm informed us that they had sent us all the necessary documents needed for the interview and the I 797 application notice on 04/29 . Immediately when Kaj returned from his business trip we started to fill out the DS 160 forms required for the interview through the webpages of the embassy. The form had 123 questions of which most were the same that we had answered already on other forms. To top it all we had to fill out 6 forms as we needed confirmations also for the kids. Meaning we had to answer 738 questions and if we take into consideration the additional questions Kaj had to answer concerning the military service and his travels in the last 5 years, in overall we answered more than 750 questions. We think it was funny that we had to answer all the security questions on behalf of our kids, which included questions like are you part of a terrorist organization, are you part of children or human trafficking or do you plan to do money laundering in USA.
The papers sent by the law firm had not arrived by the end of the week ( Thursday was Ascension day and Kaj was out of the office on Friday), so we could start organizing the interview on Monday 05/09. Reserving the interview time was not as simple as we thought. First we had to subscribe to the Embassy pages and to start everything we had to answer a few questions once more. After this we had to upload the DS 160 confirmation codes which allowed us to open the page where we could pay the interview fee. There were four payment options: Debit card, online banking transfer, electronic transfer and cash payment in a bank. As we were doing the payment outside of office hours we paid through online banking transfer. We had to wait overnight to continue with the process as the embassy needed to receive the payment first and then send us a receipt of the payment via email. As soon as we received it we logged in the embassy pages and started to reserve a date and time for the interview. We were shocked to find out that the next available time was on 06/20 and as we had to reserve two times as we were instructed the next available times were on 06/23. We reserved the first available time and as we started to reserve the next time we found out that it was not possible through the webpage. Therefore we were forced to call the phone number we were provided for assistance.
Calling the number was an interesting experience. As expected it had a service menu: press 1 if you want assistance in English, press 2 if you want assistance in Finnish etc. After going through few menus were able find the one concerning reserving times. First the voice started by telling us the opening hours of the embassy and then she enumerated a new phone number that should be called for assistance. Of course we did not have paper and a pencil with us so we searched quickly for these so that we could catch the number as soon as the recording would repeat it. Unfortunately the recording was not repeated, so we had to call the number once more and go through the menus again. Fortunately we were able to get the number on the second round and we gave a call to this number and again we were welcomed by a service menu. After browsing through several menus we were able to find the menu which stated: press 1 if you want assistance with reserving a time for an interview, press 2 if you want assistance with visa applications. Of course we pressed one and the only thing we got were the instructions to go to the embassy webpages the make a reservation. At this stage I can say few swearwords were used. Nothing more to do but to call the number again and this time we chose option two. At first it seemed that we would only listen to a recording, but fortunately the recording ended by: if you still want assistance press 5. Finally we were able to speak with an actual person and to confirm that we only needed one appointment. Quickly back to the embassy webpages to change the date to 06/20 at 10:00 am. In overall it took us more than 2 days to reserve the date and time as we worked with this process at the same time as we took care of our everyday life, work and kids hobbies. The confirmation for the interview we received on Wednesday afternoon and the remaining of the day was spent collecting the necessary documents and taking the necessary copies.
Due to the reason that our interview is on 06/20 our departure date is now postponed by two weeks. At the moment our estimated departure date is on 06/29. It will take 48 h to get the visas into our passports and hopefully we can pick them up from the embassy so that we do not have wait for the delivery to the post office. Fortunately we also have good news. The representative of the moving company visited us on Tuesday to evaluate the needed package materials and the needed cubic meters. On Thursday we received the boxes for the move and now we can start to pack our personal items. Planned departure date for our container is on week 22.
We have to say the last few months have been mentally exhausting due to this continues uncertainty. Our part we have tried to do as efficiently as possible, but most of the time we have spent waiting for information how the process is going and when are we receiving the approval for our visas. And the information that our departure date was postponed does not help the situation. We still have to remember that the departure date is not confirmed at this stage. The embassy might require additional statements which will postpone our departure even more. Lets keep our fingers crossed so that everything goes well.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti